دو شنبه 19 خرداد 1404

تاریخ ایجاد: سه شبه 16 دی 1399   تاریخ بروزرسانی: شنبه 2 اسفند 1399   

چکیده سخنرانی استاد دکتر گلشنی در وبینار
((نیازمندی علم آینده به یک چارچوب جامع تر))

ارائه: مرکز سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

تاریخ : 6/10/99

در علم قدیم از جمله علم یونانی، فلسفه در رأس آن ها بود . در تعریف علم در جهان اسلام، علم به معنای عام بکار رفته است و دانشمندان اسلامی در درجه اول کار خودشان را عبادت می دانستند. اولین بار در قرون وسطی بود که علم جدید مطرح شد و اینطور بیان شد که علم وسیله اعتلای ذهن است.

"نیوتن" بیان کرد که  علم وسیله ای برای  رسیدن به تکامل است.

در نیمه اول قرن نوزدهم  پوزیتویسم  مطرح است بدین معنی که فقط آنچه ما می بینیم وجود دارد و غیر این وجود ندارد " پلانک" و " انیشتین" مخالف این بودند که علم را فقط منحصر به کار تجربی بدانند.

"راسل" به غیر از علم تجربی چیزی را قبول نداشت.

علم روز وسیله کشتار انسان ها شده است در جنگ جهانی دوم بعد از رهایش بمب اتم – " انیشتین" مقاله ای نوشت که اگر من مجدداً به دنیا بیایم ، دنبال فیزیک نمی روم بلکه دنبال هنر می روم.

در نیمه اول قرن بیستم "پوپر" گفت که علم اخلاقی را نمی شود از طریق علم تجربی به آن رسید.

"داروین"  گفت که ارزش اخلاق در فرضیه تکامل است و ارزش ماندن در همین تکامل است.

امروز متوجه شدند که باید به اخلاق توجه کرد و در واقع در گذشته نیز این موضوع مطرح بوده است به طوری

که ابن سینا جامع بودند، هم پزشک بودند و هم فیلسوف

علم امروز احتیاج است که به جای جزءنگری ، کل نگر باشد که در علم کل نگر اخلاق هم باید مد نظر گرفته شود.

امروزه مشخص شده است که سؤالات بنیادی وجود دارد که علم نمی تواند به آنها جواب دهد.

" پوپر" این کلام مولوی را مطرح می کند:

از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود                                      به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

 

جهت دسترسی به فایل تصویری وبینار و سخنرانی آقای دکتر گلشنی کلیک نمایید.