۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير   تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير   
 
گفتن دروغ های کوچک مغز را برای دروغ های بزرگ آماده می کند
شنیده اید که می گویند همه چیز از تخلفات کوچک شروع می شود یا به عبارتی دیگر "تخم مرغ دزد شتردزد می شود"؟
اوایل با یک نخ سیگار شروع کرد همراه با سرفه و عذاب وجدان اما به مرور مصرفش بیشتر و بیشتر شد تا اینکه به مواد مخدر خطرناک تر رسید و تزریق و ...
در رابطه با دروغگویی نیز انگار چنین قاعده ای در مغز حاکم هست. یعنی ما با دروغ های کوچک شروع می کنیم، کم کم عذاب وجدانمان کاهش یافته و به مرور آماده گفتن دروغ های بزرگتر می شویم. 
این نتیجه مطالعه جدیدی است که چند روز پیش در نشریه نیچر نوروساینس منتشر شده است. 
در این مطالعه محققان دانشگاه UCL از اسکن fMRI
برای ثبت فعالیت مغز افراد داوطلب موقع انجام تکلیفی استفاده کردند که در آن شرایطی فراهم شده که آنها برای منفعت شخصی می توانستند دروغ بگویند. نتایج این محققان نشان داد که افراد موقعی که اولین دروغشان را می گفتند بیشترین فعالیت را در ناحیه آمیگدال مغز (که با پردازش هیجان مرتبط هست) داشتند. 
 
اما نکته جالب توجه اینجا بود که با هر دروغ جدید هرچه اندازه دروغ بزرگتر می شد پاسخ آمیگدال کاهش می یافت و اینکه کاهش بیشتر در فعالیت آمیگدال دروغ های بزرگتر را در آینده پیش بینی کرد. 
این اولین شواهد برای سازگاری مغز با دروغگویی  هست. در واقع به نظر می رسد ما موقعی که اولین دروغ را برای منافع شخصی مان می گوییم آمیگدال احساس منفی ای تولید می کند که ما را برای دروغ های بیشتر در تنگنا قرار می دهد. با این حال، وقتی ما به دروغگویی ادامه می دهیم مغز نیز با عمل ما سازگار شده و کمتر احساس منفی ایجاد می کند و از اینجاست که ما برای گفتن دروغ های بزرگ آماده می شویم. 
احتمالاً اگر در جامعه ای زندگی بکنیم که روزانه برای منافع شخصی بیشتر مجبور به دروغ گفتن بشویم، واکنش مغزمان به قباحت اینکار به مرور کاهش یافته و ما به دروغگویان بزرگی تبدیل خواهیم شد